Трябва да си призная един грях. Бях прекалено скептичен, че точно Мариус
Донкин ще успее да ме стресне, трогне и очарова (по Смирненски) с някакъв
моноспектакъл от някакъв неизвестен ми немски или френски
автор. Затова през първата част от пиесата забелязвах по-скоро неща като не
особено оригиналните диалози в превъплъщенията на Донкин, както и отпечатъка на
традиционната театрална школа върху неговите мимики, тоналност и жестикулации.
Когато запали (на два пъти) цигара на сцената и си дръпна, както го умеят само
пушачите (забележете колко непохватно „пушат“ на големия екран холивудските
звезди, които се правят на лоши момчета и перверзни момичета), си задавах
въпроса, дали има забрана за пушене... на сцената и къде дреме пожарната охрана, което
ме отклоняваше от фабулата. А тя се стелеше като мелодия от стара лантерна с
гласа на актьора-ветеран.
Играта на еврейското момче Мойсей, превърнало се в
религиозно амбивалентното Момо, а оттам в Мохамед, ми се видя доста
илюстративно за мултикултурна Европа (апропо, самият Донкин направи свой
коментар в смисъл, че евреи и мюсюлмани не трябва да воюват, който пък съвсем
не беше в сценария), а полуреалното пътешествие в Ориента със задължителния
реверанс към суфитите и техните дервишки танци – като взет от туристически
каталог. Хареса ми обаче идеята, да се отгатват храмовете по миризмите, които
излъчват: миризмата на свещи – от католическите катедрали, на тамян – от
православните църкви и на мъжки чорапи –
от джамиите. Тук авторът е стъпил върху много тънък лед, си рекох, преди Г-н
Ибрахим да нахока Момо за аналогията. А към края вече бях станал част от
затаилата дъх публика, която възнагради Донкин за неговото 90-минутно усилие.
След спектакъла си казах, че всъщност в Камерната зала на Народния театър се бяхме
събрали едни пораснали/непораснали деца, които искат да им разказват приказки,
както навремето Шехерезада е омайвала принца. А дори до неотдавна по арабските
тържища е имало разказвачи, т.нар. „кассас“, които са разказвали врели и
некипели на жадната за екзотични истории тълпа. Не толкова самата пиеса и
актьорското майсторство на Донкин, колкото самият формат – камерен и доближен
до магията на театралното действие чисто физически, създават условия за чудото
на съпреживяването. А и колкото и опростена да беше фабулата, тя имаше всичките
компоненти за добър театър – непревзетост, чистота и меланхолия, т.е. онова
ретро, което така липсва на хората, потърсили убежище в тази театрална
бърлога...
Няма коментари:
Публикуване на коментар